Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Hanteringen av vilande medlemmar

Med över 1 miljon medlemmar fördelat på de 7 OK-föreningarna är det viktigt att ha kontroll på hanteringen av medlemskapen med tillhörande insats- och sparkonton.

När vi pratar och skriver om hur många medlemmar vi har i föreningen så syftar vi på de medlemmar som klassas som aktiva. Alla medlemmar som t.ex. registrerat ett köp med sitt medlemskort hos OKQ8 minst en gång under de senaste sju åren ser vi som aktiva medlemmar. Som aktiv medlem får du varje år ett återbäringsbesked i början på sommaren och ett ränte- och saldobesked i slutet av januari.

Skulle du inte använda ditt medlemskort eller några andra av våra medlemsförmåner under en sjuårsperiod räknas du istället som en vilande medlem. Alla vilande medlemmar flytta till det vilande registret. I samband med det pausar vi utskicken av återbäringsbesked och ränte- och saldobesked eftersom det helt enkelt inte finns någon ny rörelse på dina medlemskonton att informera om. Har du ett tillgodohavande på ditt insats- och sparkonto blir de tillfälligt flyttade till OK-föreningens egna kapital. När du sedan väljer att börja ta del av dina medlemsförmåner igen, t.ex. genom att beställa ett nytt medlemskort från vår kundservice, blir du åter igen en aktiv medlem och tillgodohavandet flyttas tillbaka till ditt insats- och sparkonto.

Vi kan inte avsluta vilande medlemmars medlemskap även fast vi har tappat kontakten med dem, utan väljer att kalla dem för vilande i väntan på att de ska ta kontakt med oss. Antingen genom att börja handla igen, vilket vi helst vill, eller att de säga upp kontot. Vi kan inte utesluta medlemmar på grund av bristande aktivitet. Vi kan bara vänta på  att de kommer tillbaka som aktiva kunder.

Vill du göra en utbetalning från sparkontot medan din medlemsstatus är vilande hjälper vår kundservice till med det som vanligt (tel. 020 – 65 65 65). Du har alltid tillgång till de pengar du har tillgodo i föreningen.

Vilande efter sju år istället för tio

Hanteringen av aktiva och vilande medlemmar finns beskrivet i föreningens stadgar (§ 5.2). Fram till 2015 klassades medlemmar som vilande när de inte tagit del av våra återbäringsgrundande tjänster och produkter på tio år. I samband med att gränsen ändrades från tio till sju år från och med 2016 kan det framstå som om föreningen haft ett betydligt större medlemstapp än tidigare år. Totalt överflyttades 145 851 medlemmar till det vilande registret. Ca 21 000 medlemmar valde aktivt att avsluta sina medlemskap. Ungefär 9 000 av dessa sa upp sitt medlemskap i samband med att föreningens föregående VD:s pensionsavtal uppmärksammades. 
 

 

Behöver du ett nytt medlemskort?

Kontakta  vår kundservice så skickar de ut ett nytt kort till dig inom några dagar.

Telefon: 020 - 65 66 65, helgfria vardagar kl 08:30 - 17:00. 

Medlemskort