Bil i skogen

Nya förslag för dig som vill köra mer hållbart

Just nu kommer många ny förslag kring bilism och hur vi kan förändra vår bilkörning till en mer hållbar sådan. Här berättar vi mer– och reder ut – två av de gröna nyheter du sett under hösten.

Högre bonus till dig som köper klimatvänlig bil

Bonus-Malus reglerar så att den som idag köper en bil med låga utsläpp får en klimatbonus, medan den som väljer en ny bil med stor klimatpåverkan istället får en förhöjd fordonsskatt under tre år. Nyheten för nästa år är att bonusbeloppet kommer att höjas från 60 000 kronor till 70 000 till dig som köper en bil som inte släpper ut någon koldioxid alls. För att öka incitamenten till att välja laddhybrider med låga utsläpp sänks också koldioxidgränsen för att få bonus (från 70 till 60 gram per kvm).

Regleringen drabbar också de som kör minst miljövänligt, eftersom även malus höjs. Det kommande förslaget bedöms kunna träda i kraft den 1 april 2021.

Vi Bilägare har gjort det möjligt för dig att själv räkna ut hur stor bonus eller skatt du får med de nya värdena. Klicka här för att räkna ut ditt eget bonus-malus.


Fungerar verkligen Bonus-Malus som det var tänkt?

Ibland kommer frågan huruvida Bonus-Malus fungerar i praktiken, och faktiskt har lett till ett förändrat beteende. För dig som är intresserad av denna fråga tipsar vi om en rapport Bil Sweden gjorde 2019 - där de utredde just effekterna av Bonus-Malus och analyserar nödvändiga kompletteringar.  

Här kan du ladda ner rapporten.


Konvertera bensinbilen till etanol eller biogas

Du kanske har sett att Miljöpartiet föreslagit en bonus till dem som bygger om sina bensinbilar till miljöbilar som kan gå på E85 (Etanol). Förhoppningen är att förslaget snabbt ska få ner koldoxidutsläppen, eftersom etanol är ett förnybart drivmedel som tillverkas av bland annat vete, majs eller sockerrör. Drivmedlet kan dessutom tankas både av privatbilister och yrkestrafik.
 

Men vad innebär förslaget och hur går det till att konvertera sin bil?

Om förslaget blir verklighet är tanken att det ska införas ett direktstöd på hälften av kostnaden för att bygga om din bensinbil till en etanol, maximalt 5000 kr (kostnaden idag ligger på cirka 10 000). I flera andra länder, däribland Finland och Frankrike, får bilister som konverterar bensinbilar till etanol ett liknande bidrag.

Rent praktiskt går själva ingreppet till så att motorns mjukvara och bränslesystem anpassas för etanoldrift och operationen tar cirka 3 timmar på en verkstad. Efter konverteringen kan du välja att tanka både etanol, eller bensin när du behöver det.

Förslaget innebär också att det skulle införas ett likande stöd till den som vill bygga om till biogasdrift. Där får du hälften av kostnaden upp till maximalt 20 000 kronor. Att bygga om till biogas tar ett par dagar.

 

Ständig utveckling
Hur ska vi minska klimatutsläppen? Bonus-Malus och konvertering av bensinbil till etanol och biogas är två ämnen som diskuterats flitigt på sistone. Här har vi tittat lite närmare på just dem.