Bild
Nästa artikel
Hur ser en drivmedelsstation ut i framtiden?
Drivmedelsstation Trelleborg
Aktuellt / Nyheter Publicerad 2018-11-30

Hur ser en drivmedelsstation ut i framtiden?

Hur kommer framtidens stationer att fungera och hur kommer de att se ut? Det är några av de frågor som Björn Perman och OKQ8:s Business Development team arbetar med varje dag.

Vi träffar Björn i samband med att OK ekonomisk förening har dialogträff för förtroendevalda, och framtid är ett av de ämnen som diskuteras.

OKQ8 ingår i nätverket Innovation Pioneers som är ett forum för innovationsledare. Bland de drygt 50 medlemmarna hittar vi bland andra Volvo, IKEA, Stena och Tetra-Pak. Nätverket har 4 st "tankmöten" per år då de träffas för att utbyta erfarenheter och dela med sig av lärdomar, verktyg och förmågor inom innovation. I september var OKQ8 värd för ett tankmöte på temat Framtidens Mobilitet där deltagarna fick bidra med idéer kring OKQ8:s framtida roll och morgondagens stationer.

Björn betonar att innovation är en  utmanande uppgift eftersom ingen kan förutspå hur framtiden kommer se ut. Man vet att en omställning kommer ske men inte hur de nya förutsättningarna kommer att se ut och när i tid de stora förändringarna kommer ske. För att följa med samhällets utveckling och möta nya regelverk för hållbarhet arbetar teamet med att hitta och bygga nya affärer bortom drivmedel. Samtidigt innebär digitaliseringen nya möjligheter att förenkla för kunden t.ex. med mobila betalningar och bokningar av tjänster på stationerna. En sak verkar vara säker - det gäller att spara tid åt kunderna!

För Björn och hans kollegor gäller det att hela tiden ha koll på hur kundernas beteenden förändras för att kunna möta de nya behoven med rätt erbjudanden. Anpassning är nyckeln till framgång. Oavsett hur verksamheten förändras kommer varumärket OKQ8 alltid att stå för goda villkor, trygghet och kvalitet, vilket är en mycket stark konkurrensfördel.

För den närmaste framtiden lyfter Björn fram fyra funktioner som blir viktiga för OKQ8:s stationer:

 

1. Servicebutik, mat och tjänster

Utbudet av mat to go måste vara uppdaterat och passa kundernas önskemål. Stationerna kan få  en viktig funktion som närbutiker när näthandel för livsmedel ökar. Övriga varor och tjänster måste också hela tiden anpassas för att möta kundernas behov. Vad skulle du vilja ha hjälp med på stationen? Kemtvätt? Berätta gärna!

OKQ8 i framtiden

 

2. Tvätt och enklare underhåll av bilen

Så länge det finns fordon kommer de behöva tvättas och tas om hand. Att erbjuda tvätt där det passar kunden, tex. vid arbetsplatser eller köpcenter är ett sätt att utveckla tjänsten. Här har OKQ8 redan börjat etableringen av nya tvättcenter.

 

3. Laddinfrastruktur

Även om laddning av elbilar främst kommer ske i hemmet eller på arbetsplatsen är det mycket viktigt att möjligheten finns att ladda längs vägen. Här får OKQ8 en roll genom att erbjuda laddning.

 

4. Mobilitets- och delningstjänster

Stationernas erbjudande inuti och utanför städerna kommer att skilja sig mer framåt. I städerna finns andra förutsättningar och alternativa färdmedel såsom pod-taxi, elcyklar och kanske självkörande fordon. Utanför städerna kommer den egen ägda bilen att ha en relevans längre.. Här kan tjänster för samåkning vara aktuella.

 

Mer om hur OKQ8 arbetar för framtidens mobilitet hittar du här
 

 

Om OKQ8

OKQ8 är ett av Sveriges största drivmedelsföretag som ägs till 50 % av OK ekonomisk förening. Företaget  är en möjliggörare för människor i rörelse och arbetar proaktivt med nya hållbara lösningar. Mer om OKQ8 hittar du här.