Cykelsemester – frihet utan friktion

Är du sugen på att ge dig ut på cykelsemester i sommar? Lockar enkelheten och friheten? Du kan stanna var du vill, bo en natt här, två nätter där. Inga tider att passa, inga köer och ingen stress. Allt du behöver har du med dig, och naturen är din trogna följeslagare. En cykelsemester funkar lika bra för den äventyrslystna, som för familjemyset. Dessutom är det ju miljövänligt också! För att du ska kunna slappna av och njuta, tipsar vi om några förberedelser som gör att cykelsemestern rullar på utan trubbel.


Planering är A och O

Även om en av de stora fördelarna med cykelsemester, är just möjligheten att vara spontan, kan det vara en god idé att planera rutten. Alla vägar är inte cykelvänliga, och det kan vara bra att veta att det finns möjlighet att övernatta längs vägen. Att bara titta på en karta, eller Google Maps, och dra ett streck från A till B, är sällan lyckosamt. Däremot kan satellitbilder vara till stor hjälp för att avgöra vilken typ av väg du står inför. Asfalterade vägar är bra för den som söker en lättare färd medan äventyraren kan hitta kuperade stigar. Motorvägar måste såklart alltid undvikas.

Har du med dig tält, eller planerar du att ta in på hotell längs vägen? Oavsett vilket av alternativen som lockar, behöver du känna till var det finns campingmöjligheter eller övernattningsställen. Planera inte alltför långa dagsrutter, då det kan innebära att planen havererar ifall något oförutsett skulle inträffa. Ha hellre lite extra tid, för att verkligen kunna njuta av färden. Längden på dina dagsrutter bestäms helt och hållet utifrån dina egna förutsättningar, och hur mycket du vill se och uppleva längs vägen. Jämför dig inte med tävlingscyklister utan tänk på att du är på semester och resan är målet. Allt mellan 1 och 6 mil kan vara en rimlig dagstur.
 

Packa praktiskt

När det gäller packning, är ett tips att packa allt du kan i cykelväskor och på eventuell cykelkärra. Att cykla med en tung ryggsäck blir inte roligt i längden. En bra tanke att utgå ifrån är ”vad behöver jag ha med mig”, istället för ”vad vill jag ha med mig”. Tänk praktiskt och minimalistiskt. Packningen ska dessutom vara lätt att tas av och fästas igen.

En bra tumregel är att packa den tyngsta packningen längst ner i väskorna som sitter längst bak på cykeln. Packväskor sätts på pakethållaren, och det är alltså längst ner i dessa som den mesta vikten bör hamna, för att underlätta din cykling så mycket som möjligt. I packväskorna kan det vara smart att packa ombyten, och annat som du inte kommer behöva snabb åtkomst till. Eventuella verktyg och cykeldelar som kan komma till användning om olyckan skulle vara framme, packas med fördel i en sadelväska. Mobiltelefon, plånbok och liknande blir lätta att komma åt i en styrväska. Packa gärna dina saker i separata plastpåsar i väskorna – gärna olikfärgade – så blir det lättare att snabbt hitta det du behöver. Planerar du att sova på hotell längs vägen, kan du packa minimalt med kläder och lämna in kläderna för tvättning.
 

Cykel

 

Lagar och regler

En cykel klassas som ett fordon, och det finns därför lagar och regler att förhålla sig till. Att du ska färdas på höger sida av körbanan, kommer nog inte som en överraskning. Men kände du till att du behöver ha fyllt 15 år för att få köra där? I annat fall är det cykelbana som gäller.

Planerar du att fortsätta din färd även efter mörkrets intrång? Då är du, enligt TSFS 2009:31 , Transportstyrelsens föreskrifter om cyklar, hästfordon och sparkstöttingar, skyldig att se till att din cykel har följande:

  • en lykta baktill som kan visa rött ljus bakåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Baklyktan får var av blinkande typ om den blinkar med minst 200 blinkningar/minut.
  • strålkastare framtill som kan avge vitt eller gult ljus med sådan ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på betryggande sätt, eller
  • en lykta framtill som kan visa vitt eller gult ljus framåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter
  • röd reflex baktill
  • vit reflex framtill och
  • vit eller orangegul åt sidan

Har du en cykelkärra påkopplad på cykeln, ska den ha en röd reflex bakåt eller en baklykta som kan visa rött ljus bakåt om reflex saknas.

Cyklister under 15 år ska använda cykelhjälm, enligt Trafikförordningen kap 6. 4 a §. Om ett barn färdas i cykelkärra, finns dock inget hjälmtvång. För en trygg och säker cykelsemester för alla, vill vi dock uppmuntra till att följa NTF:s rekommendation och ändå låta barnet ha cykelhjälm. Även om lagen tillåter att vuxna cyklar utan hjälm, så vill vi rekommendera hjälmanvändande också för stora. Det är en prisvärd livförsäkring.


Källor:
Backpakning.se, Cykloteket och Cykelkraft.


 

5 bra saker att ha med i cykelväskan
• Cykelpump och lagningsutrustning för punktering samt byte av ekrar. Med trasiga däck kan cykelsemestern annars få ett oväntat snabbt slut. Eventuella verktyg för att justera höjden på sadel och styre är också bra att ha med.

• Telefon med laddare, och gärna en powerbank för säkerhets skull. Kameran brukar gå varm på semestern. Dessutom innehåller mobilen både karta och kompass och kan komma väl till hands om något skulle inträffa. Se också till att ha viktiga nummer inlagda i telefonboken från start, om täckningen för internet skulle tryta under resan.

• Kläder efter väder! Solglasögon skyddar mot både ljus och vind när du cyklar. Solskydd i form av såväl kläder som solkräm är ett måste, men även kläder som kan skydda dig mot regn – en cykeljacka som tål vind och vatten, och gärna skoöverdrag.

• Förbandslåda med det nödvändigaste, såsom plåster, värktabletter och eventuella mediciner.

• Powerbars och vattenflaska. Du förbrukar både vätska och energi när du trampar, särskilt i varmt väder. Det är också bra att vara förberedd med näring om väderomslag eller annan oförutsedd händelse leder till oplanerade stopp längs vägen.