Dags för en grönare båtsemester

Goda nyheter för alla som har båt – nu blir det lättare att vara en miljömedveten båtägare. 2019 bjuder på flera gröna innovationer; i maj gick till exempel Sveriges första elbåtsmässa av stapeln, och i april öppnade en båttvätt som gör att du slipper bottenmåla båten med farlig biocidfärg.


Sverige är ett av de mest fritidsbåtstäta länderna i världen. Det finns cirka 800 000 fritidsbåtar i landet enligt Sweboat, båtbranschens riksförbund. Ett grönare båtliv kan därför göra mycket till för att vårda våra vackra kuster.

Ett sätt att minska båtarnas miljöpåverkan är att gå över till eldrift – den utveckling som redan sker i bilbranschen. Båtindustrin ligger dock efter här, säger Daniel Kulin som är e-mobilityexpert på elbranschens intresseorganisation Power Circle.

– Jag skulle säga att fritidsbåtar ligger ungefär tio år efter bilarna, men utvecklingen kan gå snabbt. Mycket av tekniken, inte minst batterierna, är ju densamma, så båttillverkare kan använda många av de framsteg som redan skett.

 

Omvandla din gamla båt till elbåt


Intresset för elbåtar är stort. I maj gick Sveriges första elbåtsmässa av stapeln, och utställarplatserna blev snabbt uppbokade. Daniel Kulin var på plats:

– Det är en fantastisk känsla att åka motorbåt helt tyst på sjön, så ur en användarsynpunkt är det stor skillnad. På mässan fanns allt från mindre styrpulpeter till större och lyxigare båtar.

Att byta till en ny båt är inte lika vanligt som att byta bil. Många har kvar sina båtar i decennier, och segelbåtar från 1970-talet fungerar fortfarande bra för de allra flesta. Därför blev Daniel Kulin väldigt glad när han såg att en av produkterna på mässan var en konverteringssats som gjorde det möjligt att byta till elmotor på en gammal segelbåt.

– Jag har själv en gammal segelbåt med hjälpmotor. Att kunna göra om den motorn till en elmotor skulle kännas jättebra. Det gör skillnad för miljön och tystnaden förhöjer också segelsemestern.

Rena elbåtar är än så länge dyra, helt enkelt för att de byggs i så små volymer. Men det kan komma att förändras.

– Den här utvecklingen är i sin linda, men min känsla är att framtidens båtar kommer att vara eldrivna, säger Daniel Kulin.
 

OKQ8:s första båttvätt
I juli öppnade OKQ8 sin båttvätt i Islinge på Lidingö i Stockholm. Målsättningen är att minska behovet av att bottenmåla skrovet med miljöfarlig färg varje år.
Visste du att?
Sverige är ett av världens mest fritidsbåttäta länder. Antalet vuxna personer per fritidsbåt i Sverige är cirka 13 st.
– Vår uppfattning är att en majoritet av båtägarna är passionerade för att bevara det natur- och djurliv båtlivet möjliggör, men många varken vet eller upplever att de har ett alternativ till giftfärger, Andrea Haag Hållbarhetchef OKQ8.

Båttvätt som gör skillnad

Eldrift är inte det enda sättet att minska båtens miljöpåverkan – nu har nämligen en helt ny typ av båttvätt öppnat. Det är OKQ8 som har öppnat sin första båttvätt i Islinge på Lidingö i Stockholm, och målsättningen är att minska behovet av att bottenmåla skrovet med miljöfarlig färg varje år.

– Båttvätten gör det möjligt att i vattnet tvätta båten ren från påväxt – det är helt enkelt ett grönt alternativ till de farliga biocidfärgerna. Att varje år tvätta, slipa, måla, skrapa och så tvätta igen för hand är dessutom ett ohälsosamt, obekvämt och rätt tråkigt arbete, säger Andréa Haag, hållbarhetschef på OKQ8.

Biocidinnehållande båtbottenfärger måste godkännas av Kemikalieinspektionen innan de får säljas eller användas. Att en båtbottenfärg är godkänd av Kemikalieinspektionen innebär dock inte att den är miljövänlig, vilket kan vara lätt att tro som båtägare. I den nya båttvätten på Lidingö sker allt helt mekaniskt, utan rengöringsmedel. De spillrester som ändå uppstår samlas upp och lämnas till en miljöstation.

– Vår uppfattning är att en majoritet av båtägarna är passionerade för att bevara det natur- och djurliv båtlivet möjliggör, men många varken vet eller upplever att de har ett alternativ till giftfärger. Det här är vår första båttvätt, men vi planerar att öppna många fler de kommande åren, berättar Andréa Haag.

På OKQ8 Islinge kan båtägare också tanka nya GoEasy Diesel Marine, en RME-fri diesel som är specialanpassad för båtmotorer. Dieseln innehåller 20% förnybart bränsle, vilket minskar utsläppen av koldioxid och bidrar till ett renare båtliv. Alla dieselmotorer, gamla som nya, kan tanka den nya dieseln.

 

Automatisk skräpinsamling

För den som är extra passionerad, och vill gå ett steg längre och prata med sin hemmahamn, finns det många andra innovationer. Ett extra spännande projekt heter Seabin och är helt enkelt soptunnor till sjöss. De placeras i en hamn eller marina och suger sedan in skräp och plast från vattnet. Det är en australisk uppfinning, och den första ”svenska” seabinen placerades förra året ut i Stockholm. Det var Strömma som tillsammans med WWF och Stockholms Hamnar placerade ut den, och vill du se den live så får du bege dig till Klara Mälarstrand och bron över till Stockholms Stadshus.



Läs mer om OKQ8 GoEasy Diesel Marine här. 

 

Flera populära artiklar