Elbilssemester i Europa – här är allt du behöver veta!

Snabbladdarnätverk, laddkort, räckvidd – det är mycket att hålla koll på när du ska ut på elbilssemester för första gången. Du behöver dock inte oroa dig, hela Europa är tillgängligt om med några enkla knep. Vi har pratat med ett riktigt proffs om den bästa taktiken.

Anders Willstedt är grundare av Nordens största elbilspodd och tillika en hängiven elbilsnörd. De senaste fem åren har han tagit med sig familjen på minst en europasemester per år med sin Tesla, vilket kanske gör honom till en av de största auktoriteterna i vår fråga – hur elbilssemestrar du smartast i Europa?

– För det första, det går att åka överallt. Jag har varit runt i hela Europa, till och med i små byar i Polen. Där kan det vara ett riktigt äventyr när hela byn hjälper dig att hitta ett trefasuttag, men det finns ju el på fler platser än det finns bensinmackar, så du behöver inte vara orolig för att inte komma vidare, säger Anders.

Anders Willstedt gillar laddningsutmaningar, men så har han ju också en podd om elbilar. För oss andra, som kanske vill ha en mer bekväm semester, har han tre huvudsakliga tips:

Tips ett: Välj en bil som du kan köra långt
Det första är att välja en bil med minst 30 mils räckvidd, räknat med den nya mätstandarden WLTP.

– Det här handlar inte om att det krävs för att det ska vara möjligt, utan helt enkelt om att du inte ska behöva stanna och leta efter laddning var femte mil. Det blir ju inte så roligt. Med 30 mils laddning kommer semestern mer att likna en vanlig bilsemester.

 

Tips två: Ladda på minuter

Det andra tipset är att hålla dig inom det så kallade snabbladdarnätverket. Det finns olika sätt att ladda enelbil, och utan att bli för teknisk ligger den stora skillnaden i hur snabbt bilen laddas. Över natten, på några timmar eller på minuter. För att semestern inte ska handla om att ladda bilen är det bäst att för det mesta satsa på de så kallade snabbladdarna.

Här får du planera lite i förväg, beroende på vilken bil du har. Det finns nämligen flera olika nätverk, såväl nationella som kopplade till olika bilmärken.

– Tesla har ett helt eget nätverk med hundratals snabbladdare som täcker stora delar av Europa. Där kan bara Teslabilar ladda. Nu växer också ett nytt nätverk fram med stormsteg – Ionity. Det ägs av Daimler, Ford, Volkswagen, BMW, Audi och Porsche och de öppnar nya laddstationer varje månad, säger Anders Willstedt.

Idag har Ionity ett 50-tal laddstationer, men siktar på att ha 400 i Europa under 2020. Var de och Teslas stationer ligger hittar du på nätet eller genom deras appar. Just appar är en annan rekommendation som Anders är noga med – se till att du har både ovanstående appar och ländernas egna laddappar.

– Många länder har alla sina laddstationer samlade i en app, och jag vill också rekommendera Plugshare som är en global app. Där lägger användarna själva in information om var stationerna ligger, om de fungerar, när de senast användes och så vidare. För tyvärr händer det ibland att stationer inte fungerar, och då kan det bli trist!

 

Tips 3: Förbered dig hemma

Det tredje rådet är att hålla koll på vilken laddstandard som gäller på de olika stationerna.

– När du tar dig utanför de två stora nätverken – Teslas och Ionitys – så finns det tyvärr fortfarande olika standarder. Enkelt sagt innebär det att alla bilar inte kan ladda i alla uttag, och det beror på att olika länder och biltillverkare valt olika lösningar. I Plugshare-appen ser du vilka laddare som har vilken standard, säger Anders Willstedt.

En annan sak som du behöver hålla koll på, och som du ofta får veta i Plugshare-appen, är hur du kan betala för din laddning. För så enkelt som att dra upp visakortet är det tyvärr inte.

– Nej, även här finns det många olika standarder och system, och det måste du kolla upp i förväg. Många Teslor laddar till exempel gratis inom Tesla-nätverket, men inte alla. Vissa stationer tar betalt genom en app, och i andra måste du ha ett så kallat laddkort. Så det bästa är att i förväg planera var du ska och sedan ta reda på vad som krävs i de länderna. Ladda sedan ner apparna och beställ laddkort innan du ger dig iväg, säger Anders.

 

Laddappar i mobilen

 

Ladda taktiskt

Ok, så det är lite att hålla reda på inför den första elbilssemestern, men bli inte avskräckt. Anders Willstedt säger att redan nästa sommar kommer mycket att ha blivit lättare.

– Det går så snabbt nu, med utbyggnad av nätverken och med sättningen av olika standarder. Så för varje månad är det nya bitar som faller på plats.

För en lyckad semester gäller det också att tänka taktiskt. Att ladda över natten är nog en självklarhet för många, men hur laddar du bäst på dagen? Även med 30 mils räckvidd måste familjen ju stanna oftare än med en fossilbil. Anders Willstedt har utvecklat en taktik som funkar bra när hela familjen är med.

– Att ladda en elbil går snabbast från tomt batteri upp till 60 procent, det kan du ladda på 15-20 minuter. Så vill jag ta mig någonstans snabbt så stannar jag varannan timme och laddar upp till 60 procent. För det mesta stannar jag ju ändå med mina barn, tar en glass och sträcker på benen. Min erfarenhet är att det nästan alltid är bilen som får vänta på oss andra i familjen.

 

5 måsten för en lyckad elbilssemester
1. Håll koll på var alla laddstationer finns. Det finns olika nätverk, biltillverkarnas och nationella nätverk, och du kan behöva använda flera.

2. Kolla dina standarder. Det är inte säkert att du kan ladda din bil i alla uttag.

3. Säkra betalningen. Det finns även olika betalsystem såsom speciella laddkort och appar på olika ställen i Europa.

4. Ladda ner appar. Se till att du har rätt appar på telefonen, både för betalning och för att hitta laddstationer. Plugshare är en bra grundapp som hjälper dig att hitta rätt på vägen.

5. Var inte rädd för att be om hjälp om du har svårt att hitta nattladdning. El finns ju i hela Europa, och människor är hjälpsamma om du bara frågar!