Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
OKQ8

OKQ8 Scandinavia utsett till mest hållbara varumärket i branschen

När varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index™ för sjunde året i rad listar Sveriges mest hållbara varumärken hamnar OKQ8 Scandinavia, för andra året i rad, i topp i kategorin drivmedel.

Tillfrågade i undersökningen är ett riksrepresentativt urval av 10 000 konsumenter som bedömt hur Sveriges 265 största varumärken presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande.

– Vi arbetar med hållbara lösningar i alla delar av vår verksamhet och att hjälpa våra kunder att välja rätt. Den här utnämningen är återigen ett kvitto på att vårt arbete lönar sig, säger Andréa Haag, Director Sustainability & Communication på OKQ8 Scandinavia.

OKQ8 Scandinavia utgår från FN:s tio principer för hållbar utveckling (Global Compact). Det innebär att man praktiserar hållbarhet på många plan där alla medarbetare inom företaget är med och bidrar genom sitt dagliga arbete. Under året har man dessutom satsat extra mycket på social hållbarhet och minskat utanförskap, t ex genom samarbeten med Fryshuset samt praktikprogram för nyanlända flyktingar.

OKQ8 Scandinavia har utsetts till bäst i branschen på hållbarhet under fem av de sex senaste åren.

Segrarna i indexet totalt blev Apoteket i Sverige, Tine i Norge, Urtekram i Danmark och Valio i Finland.

Om OKQ8 Scandinavia

OK ekonomisk förening äger 50 procent av drivmedelsbolaget OKQ8 Scandinavia som driver servicestationer i Sverige och Danmark. Bolagets vision är att vara möjliggörare för människor i rörelse. Läs mer om bolaget här.

Om Sustainable Brand Index

Sustainable Brand Index är nordens största varumärkesundersökning som fokuserar på hållbarhet. Baserat på 30 000 kundintervjuer kartläggs hållbarhet, varumärkesbuggande och kommunikation ur ett kundperspektiv.

Läs mer här.