Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
Lampor

Anna och Eric svarar när du ringer

Återbäring, VISA-kort och saldobesked. Kundservice hanterar mängder av frågor om medlemskapet i OK. Kanske har du haft tankar på hur det är att jobba som kundservicemedarbetare, eller på vem du pratat med när du ringt. Vi har träffat Anna Andersson Kratz och Eric Duhs som delar med sig av sina erfarenheter.

Anna och Eric arbetar båda som kundservicemedarbetare på OKQ8 i Avesta. Det som lockade dem till yrket var den stora mängd kontakt med människor arbetet innebär.

- Det roligaste med mitt jobb är verkligen variationen, med olika ärenden och samtal med människor varje dag. Ingen dag är den andra lik, säger Anna.

Fokus på medlemmar och kunder

I Avesta hanteras inkommande ärenden från telefon, mejl och andra kanaler som till exempel Facebook. Oavsett vad är god service alltid den centrala delen i arbetet.

-  Det viktigaste med mitt jobb är medlemmarna och kunderna. Det är i första hand för dem jag är här. För mig är det viktigt att vara tillgänglig, att det går att nå mig. Jag strävar alltid efter att hjälpa till på bästa möjliga sätt och att kunna svara ordentligt, säger Eric.

Eric Duhs
Eric Duhs, kundservicemedarbetare.

 

Anna ingår i säljteamet och jobbar mycket med OKQ8:s bil- och backupförsäkring. För att kunna erbjuda bästa möjliga hjälp är hon noggrann med att lyssna ordentligt på vad som faktiskt efterfrågas.

- Jag frågar hellre en gång för mycket än gång för lite. Min ambition är att medlemmarna och kunderna ska få den hjälp de behöver på en gång och försöker att inte krångla till det. Hänvisar jag någonstans så är jag noggrann med att hänvisa rätt, säger Anna, som tidigare jobbade på konditori med fysiska kundmöten:

- Anledningen till att jag bytte till min nuvarande roll var att jag ville fortsätta utvecklas på samma spår, men ändå i en något annan riktning. Nu har jag jobbat här i snart och två år och möter kunderna på ett annat sätt än tidigare. Det är lika, men ändå så olika.

Anna
Anna Andersson Kratz, kundservicemedarbetare.


Eric har arbetat i fem år på OKQ8:s kundservice och har även mångårig erfarenhet från liknande roller.

- Jag började på en kundmottagning för många år sedan och har också arbetat som bland annat säljare på ett företag i Frankrike. Innan jag började här arbetade jag med kundservice på ett leasingföretag, och var faktiskt kund till OKQ8 då. Idag jobbar jag främst med företagskunder och Q8Oils, säger Eric.

En varierande vardag där alla hjälps åt

Varje dag består av nya ärenden och nya medlems- och kundmöten. Trots att kundservicemedarbetarna jobbar med delvis olika områden så ser de till att hjälpa varandra så mycket som möjligt.

- Ibland går det inte att lösa saker på en gång och då kan det vara så att vi behöver återkomma. Det gäller att känna av vad medlemmen eller kunden vill. Här på kundservice har vi dialog mellan varandra och vi försöker hjälpa varandra så gott det går, säger Anna.

Eric lyfter samarbetet och stämningen som bland det bästa med jobbet.

- Vi hoppar in och stöttar varandra när det behövs. Även om jag jobbar på företagssidan så får jag också frågor från medlemmar om återbäring, medlemskort och annat. Elfrågor upplever jag ökar, likadant när det gäller frågor om elbilar och laddning, säger Eric, och beskriver sina arbetsuppgifter ytterligare:

-  I mina arbetsuppgifter ingår bland annat att göra beställningar på olja som ska skickas iväg till kund, beställningar av kort till olika företag och att göra sammanställningar och kontroller av olika slag. Till exempel kontrollerar jag att kunderna faktureras rätt.

Anna arbetar främst med kundservice via telefon:

- Det kan, utöver frågor om bil- och backupförsäkringen, till exempel vara företag som ringer in eller medlemmar som har funderingar kring sina medlemskort. Mängden samtal går i perioder. Till exempel har vi högre tryck efter semestertider. Beroende på ärende tar samtalen olika lång tid, vissa kan ta 1 minut medan andra kan ta 30 minuter.  

Utöver det dagliga arbetet är Anna och Eric också delaktiga i olika projekt. Det kan röra sig om alltifrån hur de ska öka försäljning till att blanketter som används är smart utformade.

Medlem och ägare och andra fördelar

Fördelarna med att vara medlem i OK menar Anna och Eric är många.

- Att vara medlem betyder också ett delägarskap i OK-föreningen. Det finns möjlighet att engagera sig och tycka till. Dessutom får medlemmar många bra förmåner, säger Eric, och Anna är inne på liknande spår:

- Inte minst får du rabatt på flera produkter i butiken. Medlemskapet är bara en fördel för en själv och dessutom har vi fina samarbetspartners. Jag ser ingen anledning till att inte vara medlem!

Jobba med kundservice? Här är några egenskaper som är bra att ha enligt Anna och Eric.
Anna: Tänk på att lyssna ordentligt, ha tålamod och våga prata om vad personen behöver ha hjälp med. Ibland kan situationer med diskussioner uppstå, kom då ihåg att hålla lugnet.

Eric: Var alltid serviceinriktad och visa att du vill hjälpa till. Alla har bra eller mindre bra dagar, men försök ändå alltid att sträva efter en positiv inställning och var glad och trevlig mot medlemmarna och kunderna.