Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Vår historia är också framtiden

Ständigt med medlemmarna och miljön i fokus

Vår historia startade 1926. Det var en tid när några få internationella aktörer kontrollerade marknaden. Som motpol grundande Sveriges yrkesbilister en inköpsförening för att öka möjligheten att påverka pris och tillgång på till exempel olja och bensin – Bilägarnas Inköpscentral (IC). Föreningen var den första i sitt slag i världen och tio år senare, 1936, hade Sverige Europas lägsta bensinpris.

Året efter fanns det 141 kooperativa bensinföreningar runt om i landet med totalt 5 000 medlemmar. På 60-talet slogs de lokala föreningarna samman för att stärka konkurrenskraften och på 80-talet fanns det 26 stycken föreningar. I samband med sammanslagningen ändrades också det officiella namnet och IC blev OK – Oljekonsumenterna.

Då som nu är en av grundidéerna med kooperation att vara långsiktig. OK och våra verksamheter ska finnas för medlemmar och kunder så länge det finns efterfrågan på produkterna och tjänsterna som bolagen erbjuder. Genom årtiondena har IC, OK och OKQ8 varit först med en rad hållbara lösningar inom branschen och vi ser att det är både ansvarsfullt och lönsamt att arbeta för långsiktig hållbarhet. Både historiskt, nu och i framtiden. Det är en resa som fortsätter.


1920–40-talet

  • OK:s föregångare Bilägarnas Inköpscentral (IC) bildas.
  • På tio år pressar IC bensinpriset i Sverige till Europas lägsta.            

1950-talet

  • Privatbilismen ökar explosionsartat, och det gör även IC:s medlemmar och bilisternas behov av bensinstationer. 
  • OK:s miljöarbete börjar med import av lågsvavliga, tjocka eldnings- och villaoljor.

1960-talet

  • IC och OK slås ihop till Oljekonsumenterna (OK).
  • OK öppnar Sveriges första bilvaruhus, BIVA, och startar egen reservdelsimport.
  • De första gör-det-själv-hallarna uppfördes. Med dåtidens mått erbjöd de ett miljövänligt alternativ.

1970-talet

  • OK blir Sveriges största försäljare av bensin och är först i landet med att lansera lågblybensin. 
  • I biltvättarna införs vattenåtervinning och oljeavskiljarna för spillvattnet moderniseras. 

1980-talet

  • De första försöken med att blanda in etanol i bensin genomförs.
  • De första miljöstationerna i för farligt avfall sätts upp på OK:s mark.

1990-talet

  • OK är först med att sälja blyfri bensin.
  • Nya smörjoljor och en bilvårdsserie som baseras på nedbrytbara vegetabiliska oljor lanseras. 
  • OK lanserar ”Bensinbetjänten James”, världens första helautomatiska tankningssystem för personbilar. 
  • OK:s industridel – utvinning och raffinering av oljeprodukter – säljs och verksamheten inriktas på bensinstationer.
  • En lågkonjunktur medför att ett antal OK-föreningar fusioneras 1994 och bildar OK ekonomisk förening.
  • Ett samarbete mellan OK och Q8 påbörjas 1999 och året efter bildas det gemensamma bolaget OKQ8.

2000-talet

  • OK börjar producera pellets som används för uppvärmning av bostäder.
  • OKQ8 inför källsortering på servicestationerna, troligen som det första drivmedelsbolaget i världen.
  • Miljöbilar av hybrid- och etanoltyp introduceras i OKQ8 Hyrbilars vagnpark, och antalet miljöbilar passerar 50 procent 2007.
  • OKQ8:s fordonsgasnät börjar utvecklas i Sverige.
  • Europas största etanolstation, OKQ8 Globen, invigs i Stockholm.
  • OK utbildar tankbilsförare i sparsam körning (Heavy ECO Driving).

2010-talet

  • Svanenmärkta bilvårdsprodukter, baserade på vegetabiliska oljor som raps och soja, lanseras på OKQ8:s biltvättar.
  • OK-Q8 AB i Sverige förvärvar Q8 Danmark A/S. De båda bolagen får en gemensam organisation – OKQ8 Scandinavia.
  • OK blir delägare i det svenska greentechbolaget Charge Amps, som tillverkar laddlösningar för elbilar och laddhybrider.
  • OKQ8 är bäst i branschen på att tillhandahålla miljöklassade hyrbilar.
  • ED95-anläggning (biodrivmedel för diesel-motorer) invigs.
  • Nya reningsverk installeras kontinuerligt i biltvättarna och de miljöfarliga utsläppen minskar med upp till 99 procent.
  • Diesel Bio+ lanseras med upp till 27 procent förnybar råvara året om. 
  • OKQ8 är först i Europa med att bygga hållbara drivmedelsstationer med upp till 50 procent lägre energiförbrukning. Stationerna har sedumtak, solceller, frikyla och bergvärme och också biltvätt med kemikaliefri rening. 
  • Diesel Bio HVO lanseras av OKQ8 efter att ha testkörts i samarbete med bland annat Volvo Lastvagnar. Produkten är en helt syntetisk diesel med potential att reducera CO2-utsläpp med upp till 90 procent.
  • I Stockholmsområdet testas även helt syntetisk bensin.
  • OKQ8:s första drivmedelsfria butik öppnar i Stockholm. Här finns kioskvaror, smörgåsar, sallader och dryck. Men bilarna finns ändå med, i form av hyrbilar.
  • Sedan september 2018 är OKQ8 först i landet med uthyrning av gasbilar. Det är lastbilar med 12 m3 som går att köra med vanligt B-körkort, som nu finns att hyra i Göteborgsområdet. 

2020-talet

  • OK-Q8 AB börjar bygga supersnabbladdare över hela landet i samarbete med Skellefteåkraft. 2026 ska 1200 laddpunkter finnas på över 300 platser.
  • Greentechbolaget Charge Amps, som tillverkar laddlösningar för elbilar och laddhybrider, expanderar affären internationellt.
  • OKQ8 erbjuder bilpool med hyrbilar - boka, lås upp och lämna tillbaka i OKQ8-appen.
  • Tillsammans med Volvo Lastvagnar och Skellefteåraft påbörjar OKQ8 utbyggnad av supersnabbladdare för eldrivna tunga lastbilar och bussar.
OKQ8 Lockarp

Framtidens OK

Vi och våra verksamheter agerar i ett samhälle fullt av utmaningar och i konstant förändring. Utfasning av fossila bränslen, digitalisering, elektrifiering och urbanisering är några av de trender som indirekt och direkt påverkar oss och våra medlemmar. Vi är, och har också historiskt varit, vakna för dessa skiften och anpassar ständigt vårt utbud, vår affär, mot hållbarare alternativ. Det är så vi ser till att OK fortsätter att vara i rörelse.

Vad händer med macken?

OKQ8:s framtidsmack kallas servicestation och riktar sig till människor i rörelse, oavsett fordon, där både människa och fordon ska servas. Loungeliknande stationer för människor som väntar på bussen eller att elbilen laddas, service för både cyklar och bilar men varför inte också barnvagnar och rullskidor. En mötesplats för alla som vill transportera sig.