Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
Tomm W

Årets bil med Tommy Wahlström

Årets bil 2021 blev hybridbilen Toyota Yaris. Det var Redaktionschef Tommy Wahlström från Vi Bilägare, tillsammans med 58 andra motorjournalister från 22 länder, som utsåg den mest nydanande bilen. Hur kom man fram till segraren och vilka var trenderna i år? Tommy ger oss svaren.

 

Hej Tommy! Som jurymedlem var du med och korade årets vinnare. Varför blev det just Toyota Yaris?

Jag tror att den vann på att vara en bra kompromiss! Yaris är en modern småbil som kombinerar låga utsläpp och hög säkerhet med rimliga kostnader - i smidigt format. Dessutom är den ovanligt kul att köra för att vara en Toyota!

Hur ser urvalsprocessen ut och hur går bedömningen till?

Alla nykonstruerade modeller som lanseras i minst fem europeiska länder hamnar automatiskt på listan över kandidater till Årets Bil. Sedan röstar juryn fram sju bilar som går till final. Efter en andra röstningsomgång redovisas resultatet vid en pampig gala lite på samma sätt som i Eurovision Song Contest och den med högst poäng utses till Årets Bil! 

Årets Bils stadgar ger några grundkriterier som juryns medlemmar ska förhålla sig till men dessa är relativt löst formulerade och lämnar stort utrymme för den enskilde jurymedlemmen att rösta efter eget huvud. Själv tittar jag mycket på säkerhet, miljövänlighet och prisvärdhet när jag sätter mina poäng.

Vilken är största skillnaden mellan årets vinnare och förra årets vinnare, Peugot 208?

Skillnaderna är faktiskt inte så stora. De båda klassas som småbilar med modern teknik och bägge har god komfort och viktiga säkerhetsdetaljer. Peugeot 208 finns även i en eldriven variant medan Toyota istället har satsat på ett hybridsystem där en förbränningsmotor samarbetar med en elmotor. Detta gör man för sänkt bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp utan att behöva ladda bilens batteri via en extern strömkälla.

Vilka var de största likheterna och skillnaderna mellan de sju finalisterna?

Ett gemensamt drag hos alla årets finalister, från Fiat 500 till terrängbilen Land Rover Defender, är elektrifiering. Alla använder elmotorer för att kunna sänka förbrukning och därmed sitt utsläpp. Här varierar dock i vilken grad man låter elmotorn driva fordonet. Fiat och Volkswagen ID.3 finns bara som elbilar. Citroën C4 kan beställas elmotor, bensinmotor eller diesel. Cupra Formentor, Land Rover Defender, Skoda Octavia samt Toyota Yaris finns med olika typer av hybridlösningar där elmotor och förbränningsmotor samarbetar.  

Bland er svenska jurymedlemmar stod Skoda Octavia som segrare – berätta varför!

Småbilar är inte lika populära här uppe som i resten av Europa. Svenskar är beredda att lägga mer pengar på sin bil men kräver också att den klarar såväl bilsemester som husvagnsdragning och storhandling. Octavia gör allt detta till en rimlig peng, med många olika typer av motorer att välja mellan. Allt från vanlig bensin och diesel till miljövänligare biogasdrift och laddhybrid som kan köra upp till ca fem mil på enbart el. Man skulle kunna se den som en modern efterföljare till Volvo 245, en riktig folkhemsbil!

Om du skulle vara en bil, vilken skulle du vara då?

Vilken bra fråga! Kanske en Citroën CX GTI? En egensinnig bil med en del smarta lösningar. Den ger massor av mjuk och kramig komfort men har ganska rivigt temperament och är så långt från lätthanterlig man bara kan komma. Med ålderns rätt har krämporna börjat komma och när det gäller utseendet är ”personlig” en bättre etikett än ”vacker”. Men väldigt cool!

Vi säger stort tack till Tommy och ser fram emot nästa tillfälle!