Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
Nils Svärd_däck

Tider för däckbyte - här är expertsvaren

Sommaren knackar på och det är det hög tid att byta från vinterdäck till sommardäck. Varje år får Nils Svärd, reporter och däckexpert på Vi Bilägare, uppdraget att testa både sommar- och vinterdäck för tidningen. Vi vänder oss till honom för att reda ut eventuella frågetecken. 

Hej Nils! När det gäller pris kontra kvalité på däck, är billigt alltid sämre?

Som grundregel får man vad man betalar för. Däck är en produkt med många bakomliggande ingenjörstimmar, varför de bästa däcken brukar kosta lite mer än de däck som tagits fram under prispress. Det finns ett fåtal prisvärda däck som erbjuder säkra köregenskaper till vettigt pris, men skillnaderna är också störst bland budgetdäcken – så det är viktigt att hålla koll. Köp aldrig ett däck som inte fått goda vitsord i ett oberoende test.

Hur skall man förvara vinterdäcken över sommaren?

Både för sommar- och vinterdäck brukar en vanlig liknelse vara potatis, tänk svalt och mörkt. Viktigast är att åtminstone ha en jämn rumstemperatur, då värmeförändringar och i synnerhet UV-ljus får gummit att åldras i förtid.

Kan man påverka däckens livslängd?

Absolut! Korrekt förvarade däck håller betydligt längre än vad många tror. Ålder hinner sällan bli ett problem, här är det istället körstilen som avgör. Starta mjukt och ta det piano genom rondeller - det är där däcken slits som mest. Försök att inte vrida på ratten när bilen står still och rulla långsamt medan man rattar vid parkeringar, etc. Detta gäller speciellt dubbdäck då den vridande rörelsen i däcken får dubben att lossna.

Vilket är ditt bästa tips ur miljösynpunkt när man ska välja däck?

Skillnaderna för rullmotstånd är relativt små sett till bränsleförbrukning. Den största miljönyttan gör man efter däckköpet. Kör försiktigt så att däcken inte slits för fort och se till att lufttrycket i däcken är korrekt. Felaktigt däcktryck ger både högre slitage och kan ge högre bränsleförbrukning. 

Påverkas däcktrycket av temperaturväxlingar?

Ja. På sommarhalvåret är det sällan ett problem, men temperaturväxlingarna på vintern kan variera mellan +5 till -20 under en resa. Så vet man att man ska åka från plusgrader till ett köldhål är det bra om man höjer däcktrycket (ca 0,2 bar) för att kompensera den kalla luftens lägre densitet.

Är det något man behöver tänka på vid inkörning av nya sommardäck?

Inkörning är allra viktigast för dubbdäck så att dubben hinner ”sätta sig” ordentligt i däcket. Men även sommardäck mår bäst av att man kör lite lugnare de första 50 milen. Helst på torra vägar. Försök att gasa och bromsa lite lugnare.

Fungerar dubbfria vinterdäck lika bra som sommardäck?

Nej, verkligen inte! Både sommar- och vinterdäck är specialprodukter som är noga anpassade för sina ändamål. Ett vinterdäck på sommaren ger extremt långa bromssträckor – speciellt när det regnar. Vi har gjort tester som visar att bromssträckan på våt asfalt blir hela 67 % längre med vinterdäck jämfört med sommardäck.

Vi säger stort tack till Nils och tar till oss alla tips för en säker sommar på vägarna!