Bildäck

Dubbat eller odubbat – vilket vinterdäck passar dig?

Temperaturen kryper nedåt och snart är det dags att byta till vinterdäck. Kanske har du likt många andra funderat över skillnaderna mellan dubbade och odubbade däck? Vi låter en expert räta ut några frågetecken så att bilen står rustad när Kung Bore anländer.
Nils Svärd, motorjournalist på Vi Bilägare.
Nils Svärd, motorjournalist för Vi Bilägare.

Nils Svärd är erfaren motorjournalist som testar bilar och däck för tidningen Vi Bilägare sedan flera år tillbaka.

Vilka faktorer bör väga tyngst vid valet av vinterdäck?

– Var man bor och var man kör. Generellt är det bra att i första hand optimera greppet för snö och is – det är där däckvalet har störst betydelse. Om man ofta kör på vanlig landsväg är dubb att föredra. Då har man ett däck som alltid är ok och kan hantera förrädisk morgonhalka i svackor och i skuggiga kurvor.

Ett nordiskt dubbfritt däck passar bäst i norra Sveriges inland där vintrarna sällan är blöta. Det nordiska friktionsdäcket trivs i torr, kall kyla. Däcket biter bra på snö och grövre is, som den isbark som är vanlig under vinterhalvåret.

Den som ofta kör på blöta och saltade vägar i södra Sverige, och aldrig åker på skidsemester i norra Sverige, kan kika på så kallade kontinentala friktionsdäck. De är framtagna för blöta asfaltsvägar strax över noll grader och är stabila i högre farter, har kort bromssträcka i regn och klarar vattenplaning mycket bra. Men dessa däck är inte lämpliga på snö och is.

Vilka fördelar och nackdelar har dubbade respektive nordiska friktionsdäck?

– När det gäller köregenskaper generellt är dubbdäck bäst. De fungerar bra på alla underlag och är lättare att hantera för en ovan chaufför. Nordiska friktionsdäck kräver att man läser av underlaget mer, för att undvika polerade, hala isspår. Utan dubbar är det dessutom svårare att återfå fästet igen om man skulle tappa greppet. På asfalt har nordiska friktionsdäck inte lika bra stabilitet som ett dubbdäck och de fungerar sämre på våta vägar än dubbdäcken. Däremot rullar de tystare än både sommardäck och framförallt dubbdäck, men den största fördelen med nordiska friktionsdäck är att de vanligtvis monteras tidigare på hösten och tas av senare på våren. Ingen gång är vinterdäck så viktiga som vid överraskande halka tidigt eller sent på säsongen.

När konsumenten väl har bestämt sig för ett däck, vad är absolut viktigast att tänka på inför köpet?

– Att inte köpa däck från lågpristillverkare som du aldrig har hört talas om. Sådana däck kan ha hyfsat accelerations- och bromsgrepp, men de brukar överraska föraren med att plötsligt tappa greppet i kurvor och ge okontrollerbara sladdar vid en undanmanöver. Har du en tajt budget kan du jämföra priserna på nätet och välja det billigaste däcket från en välkänd premiumtillverkare.

Tre viktiga kom ihåg
1. Se över dina befintliga däck
Ta redan nu en titt på fjolårets vinterdäck så du hinner köpa nya i god tid om det skulle behövas. Om däcken börjar bli gamla och slitna är det bättre att investera i nya än att chansa på att de fungerar ett år till.

2. Byt i tid
Din bil ska ha vinterdäck från 1 december–31 mars om det är vinterväglag. Dubbdäck är tillåtna under perioden 1 oktober–15 april. Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid.

3. Kolla däcktrycket
Lägg på cirka 0,2 bar mer än vanligt i däcktryck när du byter till vinterdäck. Då har du fallhöjd när temperaturen sjunker till minusgrader och lufttrycket i däcken minskar.

Kolla också däcktrycket med jämna mellanrum, även om du har en modern bil med däcktrycksindikator. Höj däcktrycket inför skidsemestern i och med den extra vikt som kommer med en fullastad bil och takbox.