Förslag - 2019 / 10

Avvecklingsplan för fossila bränslen för att nå klimathållbarhet

Kategori
Bränsle
Förslag

Klimatkrisen är vår tids största utmaning. Den grundläggande orsaken till den globala uppvärmningen är förbränning av fossila bränslen. Att avvärja globalt klimatkaos är en förutsättning för ett framtida stabilt mänskligt samhälle. Målet i FN:s Parisavtal om klimatet är tydligt, men det är känt att medlen inte är tillräckliga. Därför måste inte bara länder, utan även alla ansvarskännande företag och organisationer se över vad som kan göras för att snarast avveckla förbränningen av fossila bränslen. Flera initiativ arbetar redan för ett fossilbränslefritt Sverige år 2030. OK har ett framträdande ansvar för att avveckla sin försäljning av bensin och diesel, för att successivt växla över till helt förnybar energi från Sverige i form av biogas, etanol/metanol, DME, RME och motsvarande bränslen, samt snabbladdning av elbilar. 
Jag yrkar på att stämman beslutar

-     att all försäljning av fossila drivmedel ska fasas ut för att upphöra helt år 2030.
-     att styrelsen tar fram en omställningsplan som sätts i verket år 2020, och som innebär en årlig minskning med 10 procentenheter av för-säljningen av diesel och bensin, relaterat till den totala sålda volymen år 2019.
-     att styrelsen i omställningsplanen lägger fram en strategi för tillhan-dahållande av Sverigeproducerade förnybara drivmedel, med inrikt-ning på vilka förnybara drivmedel som ska prioriteras.

Lars Andersson

OKQ8:as utlåtande

Svar från OKQ8
OKQ8 anser att det är av största vikt att minska växthusgasutsläppen i samhället och motverka klimatförändringarna. Vi ser oss som en del av lösningen och en möjliggörare för omställningen mot en hållbar trans-portsektor. För en minskad fossil användning så ser vi tre olika vägar framåt:

1)     Ökad låginblandning:
OKQ8 har under lång tid jobbat mycket aktivt med att öka andelen förnybart i både bensin och diesel. Vi saluför idag diesel med upp till 42 % förnybar inblandning och bensin med upp till 13 % förnybar inblandning. Andelen förnybart i volymprocent var under 2018 i diesel ca 26 % och i bensin ca 5,5 %. Det är en hög andel förnybart som vi är stolta över. Andelen förnybart spås öka fram mot 2030 och vi anser att låginblandning är en helt central del av lösningen för att möjliggöra att Sverige når det av riksdagen beslutade
målet om en 70 % minskning av växthusgasutsläppen från transportsektorn till 2030.
2)      Höginblandning: 
OKQ8 arbetar aktivt med utbyggnad och tillgängliggörande av alternativa och höginblandade biodrivmedel. Genom OKQ8s kort har våra medlemmar idag tillgång till ca 65 st biogasstationer, 55 st HVO100 stationer och 520 st E85 stationer. Utöver detta erbjuder vi dieselalternativet ED95 på en station i Stockholm och saluför RME B100. Vi hanterar och saluför de flesta alternativa drivmedlen som idag finns på marknaden.

3) Elektrifiering, laddning och vätgas:

OKQ8 var först på bensinstationsmarknaden i Sverige med att eta-blera snabbladdning på station, i januari 2012 i Häggvik. Utöver sju egna snabbladdare så har antalet snabbladdare på OKQ8-stationer ökat genom samarbetsavtal med bland andra Tesla och E.ON. Idag finns det över fyrtio OKQ8-stationer med snabbladdare och vi anser oss vara ledande på den svenska bensinstationsmarknaden. I Dan-mark så har vi utöver laddning även ett samarbete med Air Liquide en vätgasstation på en station i Herlev i Danmark. Vi bevakar och utvärderar utvecklingen inom både laddning och vätgas löpande och ser att utvecklingen av dessa tekniker kommer att fortgå och snabbt öka i betydelse på både den svenska och danska marknaden.

Antalet alternativa drivmedel är idag många, samtidigt är fortfarande fossila drivmedel ett måste för att kunna möta efterfrågan av drivme-del på den svenska och danska marknaden. Att sluta sälja fossila driv-medel skulle idag leda till en tvingad minskad försäljning av drivmedel, med en trolig överförflyttning av volym till konkurrenter och eller med en brist av drivmedel som följd. Detta då det finns begränsningar i mängden tillgängligt biodrivmedel av rätt kvalitet och som kan använ-das av dagens fordonsflotta. 
Vi kommer därför att fortsätta utveckla drivmedelserbjudanden i takt med ökad biodrivmedelsproduktion, politiska mål och styrmedel, marknaden och bilflottans förändring och sammansättning. Detta för att fortsätta kunna tillgängliggöra drivmedel till alla våra kunder.