Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
OKQ8 Karma

OKQ8 minskar matsvinnet – en räddad måltid i taget

Varje dag ligger smörgåsar, bakverk och sallader som inte blivit sålda, kvar i diskarna på OKQ8:s stationer efter stängning. Att kunna ha ett brett sortiment av färska livsmedel och samtidigt minska mängden mat som måste slängas har varit en utmaning, men nu har OKQ8 funnit ett sätt att rädda både maten och gynna miljön. Dessutom kan OKQ8, vars målsättning är att den egna stationsdriften ska vara helt klimatneutral 2030, redan nu se positiva effekter av initiativen för minskat matsvinn.

Strålande resultat för test i Danmark

För att komma närmare en lösning på matsvinnet testade Q8 i Danmark att samarbeta med appen Too Good To Go, som låter sina kunder köpa osåld mat till ett rabatterat pris. Resultatet var mycket glädjande - 40 849 fullgoda måltider räddades från soptunnedöden under testperioden. Hittills har initiativet hjälpt till att minska koldioxidutsläppen med häpnadsväckande 98 ton. Idag är samtliga Q8-stationer i Danmark anslutna till appen.

Så använder du Karma
1. Ladda ner appen Karma till din smartphone.

2. Välj din måltid och betala direkt i appen.

3. Hämta upp din måltid på OKQ8:s station, personalen hjälper dig på plats.
”Mat engagerar oss alla, och hållbar konsumtion är nyckeln till en bra framtid för vår planet. Alla som är en del av Karma idag, från anställda och användare till partners, har förstått att matsvinn är ett stort problem som vi behöver lösa tillsammans.” - Hjalmar Ståhlberg Nordegren, CEO Karma

Dags för mindre svinn i Sverige

Nu har turen kommit till Sverige, och sedan 2018 samarbetar OKQ8 med appen Karma för att minska matsvinnet även på de svenska drivmedelsstationerna. I dagsläget är 19 stationer anslutna till appen och målet är att alla bemannade stationer ska erbjuda tjänsten. Med hjälp av appen kan privatpersoner köpa mat som annars skulle ha slängts, till ett lägre pris, från restauranger, caféer, matbutiker och nu alltså även OKQ8:s drivmedelsstationer. Att allmänhetens efterfrågan av tjänster som gör gott för både mänskligheten och klimatet är stor råder det ingen tvekan om. Medvetenheten om hur vår konsumtion påverkar utsläppen miljön blir allt mer utbredd och fler människor är beredda att ändra sina beteenden för att göra skillnad. Hjalmar Ståhlberg Nordegren, CEO på Karma, förklarar: ”Mat engagerar oss alla, och hållbar konsumtion är nyckeln till en bra framtid för vår planet. Vi insåg att Karma kunde lösa ett problem som få var medvetna om men som behövde lösas. Alla som är en del av Karma idag, från anställda och användare till partners, har förstått att matsvinn är ett stort problem som vi behöver lösa tillsammans.”

Karma app
OKQ8 samarbetar med Karma för att minska matsvinnet på drivmedelsstationerna. 

Samarbete är nyckeln till att lyckas med målen

OKQ8 har sedan länge värderat goda samarbeten högt och i omställningen till fossilfritt samhälle är strategiska partnerskap viktigare än någonsin. Att samarbeta med Karma och Too Good To Go och tillsammans utveckla erbjudandet över tid faller sig väldigt naturligt. Med apparnas tekniska lösningar och OKQ8:s stationsnät är möjligheterna att göra nytta för både konsumenter och klimat mycket stora. Just nu genomför OKQ8 utbildning av all stationspersonal för att öka kunskaperna och engagemanget kring miljömedvetenhet i stationernas service.

Vi vill underlätta för konsumenterna att göra bra val för miljön och klimatet. Att erbjuda räddade måltider på våra stationer, där människor rör sig naturligt i sin vardag, är ett sätt att främja nya beteenden som gynnar miljön. Det ska vara tydligt, enkelt och lättillgängligt så att kunderna lätt kan välja klimatsmarta varor och tjänster.  

- Andrea Haag, hållbarhetschef OKQ8

Mer än mat i stationernas satsning

Det är inte bara matsvinnet som ses över på stationerna. Hos OKQ8 pågår ett ständigt arbete med att utveckla förpackningslösningarna, så att deras negativa miljöpåverkan kan minskas. Därför byts nu alla kaffemuggar ut till en Svanen-märkt mugg som produceras av återvunnet papper från nordiska råvaror. Även tillverkningen sker i Norden, vilket ger kortare transportvägar. Dessutom byts alla stationernas plastbestick och skedar ut mot trä. OKQ8 har också valt att ta bort plastfönstret på två av sina brödpåsar för att minska andelen plast ytterligare. Varje sten ska vändas på, i resan mot utsläppsfri stationsdrift.