Charge amps

Stolt delägare i Charge Amps - Laddbolaget i avtal med Vattenfall – utmanar Europas bensinmackar

Laddbolaget Charge Amps tecknar ett avtal med Vattenfall och söker 50 miljoner i kapital för en expansion i Europa.
”Vår teknik utmanar bensinmackarna”, säger vd:n Pontus Frohde.

 

Startupbolaget Charge Amps startades 2012 av Fredrik Jonsson, en tekniker som ville bygga användarvänliga laddningskablar för elbilar. I dag har man kring 30 anställda i Sverige, och marknadsför sig i 28 länder. Bolaget tillverkar både hårdvara i form av laddboxar och mjukvara som optimerar laddningen. 

”Vår ambition är att bli en av Europas ledande aktörer för laddning av elbilar hemma och på kontoret”, säger vd:n Pontus Frohde.

Tillväxten imponerar. I fjol steg omsättningen med 47 procent till närmare 26 miljoner kronor.

”Vi tror att omsättningen fördubblas till cirka 50 miljoner kronor i år”, säger vd:n. 

Men lönsamheten låter vänta på sig. I fjol uppgick Charge Amps minusresultat till 17 Mkr.

”Men förlusterna minskar i år och nästa, och vi hoppas vara lönsamma 2021”, säger Pontus Frohde.

Just nu genomför Charge Amps en kapitalrunda i hopp om att ta in 50 Mkr i riskkapital innan årsskiftet. Pengarna ska täcka förlusterna, men även hjälpa bolaget nå ut på bredare front i Europa.

”Vi hoppas få in industriella spelare som varit med och gjort expansiva resor tidigare”, säger Pontus Frohde. 

Som tänkbara investerare pekar han ut självständiga riskkapitalbolag, men även storbolagens investeringsenheter, så kallad CVC, ”corporate venture capital”.

Som ett led i sin expansion har Charge Amps i veckan tecknat ett avtal med den statliga el-jätten Vattenfall. Samarbetet innebär att Charge Amps laddboxar erbjuds till Vattenfalls kunder i Sverige, Norge, England, Nederländerna och Tyskland.

”Det här rimmar med våra expansionsplaner. Det är i dessa länder som elbilsbeståndet är som störst”, säger Pontus Frohde.

Erbjudandet sorterar under en tjänst som Vattenfall kallar ”Incharge”, med lösningar som kombinerar hårdvara, tjänster och installation för både privatpersoner och företag. Genom att jobba med lokala energibolag, städer, kommuner och företag skapar Vattenfall ett internationellt laddnätverk för elbilsförare.

Två av Charge Amps nuvarande storägare är Skellefteå Kraft och OK ekonomisk förening. Den sistnämnda delägaren är en av ägarna bakom drivmedelsbolaget OKQ8.

Enligt Charge Amps riskerar bensinmackarna att bli en av förlorarna på elektrifieringen av biltrafiken. Studier i Norge, där elbilsmarknaden är relativt mogen, visar att 90 procent av all elbilsladdning där sker i hemmet eller på arbetet, uppger bolaget.

”Då blir det extra viktigt att produkten är användarvänlig och snygg, och där har Charge Amps en unik position”, säger Pontus Frohde.

Han framhåller att bolagets laddprodukter formgivits av Joachim Nordwall, designer på den svenska sportbilstillverkaren Koenigsegg.

Även Charge Amps mjukvara är anpassad för en tid då bensinmackar ger vika till förmån för laddning på jobbet och i hemmet. Den optimerar processen, så att bilarna laddas under de tider på dygnet då el är som billigast. Den ser även till att alla i ett visst område kan ladda samtidigt, även när tillgången på el är begränsad. 

”Smarta system blir viktigare i takt mer att allt fler företag erbjuder eldrivna tjänstebilar.  Inom en snar framtid kommer bilar även att användas för att lagra el. Man kör hem, parkerar och låter elen i bilen utnyttjas i hemmet på kvällen, då elen är som dyrast. Trenden kallas 'vehicle to grid', V2G”, säger Pontus Frohde.

OK ekonomisk förening äger 26,1 procent av Greentech bolaget Charge Amps, som tillverkar laddlösningar för elbilar och laddhybrider.