Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
Orange bil

10 tips – Så packar du bilen

En felpackad bil kan vara både trafikfarlig och dra mycket bränsle. Använd våra tio tips så susar du fram på vägarna.

Packa bakom ryggstöd och åt sidorna

Lasten ska helst inte kunna fara framåt, bakåt eller i sidled. Stuva i första hand packningen bakom ryggstöd och åt sidorna i bagageutrymmet. Tunga saker placeras med fördel långt ner och i mitten för att inte störa bilens navigering.

Håll koll på maxvikten

Man är ofta mer volym- än viktfokuserad när det är dags för bilsemester. Kommer allt att rymmas? Ännu viktigare är att ha koll på maxvikten. Kontrollera maxvikt för bil, takräcken, takbox och biltak i instruktionsböckerna. En överlastad bil är farlig och kan ge böter.

Använd spännband, lastöglor och skyddsnät

Spänn fast allt som kan fara omkring. Detta gäller både i bagageutrymmet, i takboxen och på takräckena. Använd lastöglor om din bil har det och skyddsnät eller skyddsgaller i kombin. Tänk på att ju tyngre last, desto kraftiga spännband behövs. Kontrollera också innan avfärd att allt är i bra skick: att inte gummit torkat eller fästen tappat greppet. Enligt trafikförordningen ansvarar föraren för att säkra lasten så att den inte utgör någon fara. Går det illa kan man bli åtalad för vårdslöshet i trafik.

Inga lösa föremål

Att en vuxen person väger lika mycket som en elefant vid en krock fick många av oss höra på körskolan. Lösa föremål kan komma flygande vid kraftiga inbromsningar och är i den fart en bil håller rejält mycket tyngre än i stillastående läge. Ha därför inget liggande löst på till exempel hatthyllan.

Lätt och tätt i takboxen

Takboxen ska lastas tätt men inte för tungt. En tung takbox kan göra bilen vinglig och det är också viktigt att inte överstiga takets, takräckenas eller takboxens maxvikt. Både takräcken och takbox ökar luftmotståndet och därmed bränsleförbrukningen. Ta av dem när de inte används, du kan spara upp till 1 liter bränsle per 100 kilometer.

Ta bara med det du behöver

Det kan vara lockande att slänga in två väskor med bra-att-ha-grejer för att flexa tetriskunskaper under lastandet och vara förberedd för de allra mest osannolika av situationer under resan. Motstå detta. Med en lättare last skonar du både bränslekassa och miljö.

Kolla lufttrycket i däcken

Lufttrycket kan behöva justeras om bilen är tungt lastad. Med fel lufttryck blir bilens stabilitet på vägen sämre och däcken slits mer. För lågt lufttryck ökar dessutom bränsleförbrukningen. Det rekommenderade lufttrycket står ofta på insidan av förardörren eller vid tanklocket, och i instruktionsboken. För personbil ligger det runt 2,5 bar (250 kpa).

Var extra noggrann med den dyrbaraste lasten

Knäpp upp barnens jackor och overaller och se till att bältet sitter nära kroppen, det skyddar betydligt sämre utanpå bylsiga ytterkläder. Se även till att det finns bra förvaring för barnens saker: hållare för surfplattor och fack att stoppa sådant som kritor, block och leksaker i.

Ha det du behöver under resan lättåtkomligt

Under längre resor är det sannolikt att det uppstår behov av laddare, en extra tröja eller snacks till personen vars ton inte är god vid lågt blodsocker. Se då till att allt detta finns lättåtkomligt. Att behöva slita ut halva den noggrant planerade och fastspända packningen vid vägrenen är aldrig kul.

Kom ihåg …

… att ta med där som är lätt, men eventuellt fatalt, att glömma:

  • Dokument: körkort, registreringsbevis, pass, europeiskt försäkringskort, internationellt körkort.
  • Bilgrejer: varningstriangel, reflexväst, reservlampa, reservdäck, reparationssats.

 

2 frågor till Hans Cassepierre, utredare på Transportstyrelsen
Vad är det vanligaste felet folk gör när de packar bilen?
– Baserat på vad vi får höra och de som ringer till oss: att man inte säkrar lasten. Det händer ganska ofta att folk överlastar också.

Vad glömmer folk ofta att ta med på längre resor?
– Reflexväst, varma kläder och ficklampa. Det är viktigt att ha med, du vet aldrig när det händer något.