Frågor och svar om valet av regionala valberedare i OK
Frågor om röstningsprocessen
Var och när kan jag rösta?
Från och med den 12 februari till och med den 25 februari 2024. Röstar gör du på https://val.ok.se
via en dator, surfplatta eller mobiltelefon.
Vem får rösta?
Du måste vara medlem i OK ekonomisk förening och ha blivit medlem senast den 31 januari 2024.
Hur många kandidater ska jag rösta på?
I valplattformen framgår det att de regionala valberedningarna ska bestå av tre till fem ledamöter. Du kan välja att rösta på färre antal kandidater än de som ska väljas – men inte fler.
Kan jag rösta på mig själv?
Ja, det går utmärkt att rösta på sig själv.
Kan jag föreslå någon annan person förutom de som finns att rösta på?
Nej, nomineringstiden för regionala valberedare avslutades den 1 december 2023 och därefter kan du inte föreslå någon ny person till det valet.
Hur många gånger kan man rösta?
Varje medlem har en röst och kan rösta en gång.
Får jag ändra mig om jag redan röstat en gång?
Nej, efter att du har lagt din röst så kan du inte ändra dig. Du kan endast rösta en gång.
Måste jag rösta i den region som jag bor?
Nej, du väljer själv vilken region du röstar i, men du kan enbart rösta i en av dem.
Varför kan jag inte rösta?
1. Du har ett extrakort som är knutet till någon annans medlemskap.
2. Du är medlem i någon annan OK-förening.
3. Du blev medlem efter den 31 januari 2024 och har inte kommit med i röstlängden för
detta val.
Om ingen av ovan verkar passa in på dig går det alltid bra att kontakta vår kundservice på telefon 020-65 65 65.
Vad händer om några kandidater får lika många röster?
Om två eller fler får lika många röster sker lottdragning för att utse i vilken ordning de har blivit valda.
Vad händer efter valet?
Rösterna räknas när valet är slutfört och publiceras därefter på www.ok.se. Senast den 28/2.
Frågor om nomineringsprocessen
När kan jag nominera?
Från och med den 6 november till och med den 1 december 2023.
Vem får nominera?
Du måste vara medlem i OK ekonomisk förening.
För att kunna nominera eller kandidera på valplattformen val.ok.se måste du ha blivit medlem senast den 31 oktober 2023. Om du har blivit medlem senare än så och därmed inte kan nominera på valplattformen kan du mejla in din nominering till nominera@ok.se, mellan den 6 november och 1 december. Observera att innehållet i nomineringen ska vara detsamma som om du hade nominerat på valplattformen – detta för att nomineringen ska vara giltig. Klicka på ”Nominera här” under rubriken ”Regional valberedare” på val.ok.se för att se vad som behöver finnas med i mejlet.
Vem kan jag nominera?
Du kan nominera vem som helst som är medlem i OK ekonomisk förening. Det bör vara en person som är intresserad av- och som vill utveckla vår verksamhet på ett positivt sätt. Självklart kan du även kandidera själv.
Hur många personer kan jag nominera?
Du kan nominera så många personer du vill, men du måste skicka in nomineringarna separat, en och en.
Var kan jag nominera?
På vår valplattform val.ok.se. Det du behöver för att nominera är antingen en dator, surfplatta eller mobiltelefon. Fungerar det inte - se ”Varför kan jag inte nominera?”.
Kan jag nominera mig själv?
Ja, det går utmärkt att nominera sig själv och kandidera till rollen som regional valberedare.
Varför kan jag inte nominera?
1. Du har ett extrakort som är knutet till någon annans medlemskap.
2. Du är medlem i någon annan OK-förening.
3. Du blev medlem efter den 31 oktober 2023 och kan inte nominera på valplattformen. I detta fall kan du däremot nominera via mejl – se ”Vem får nominera?”.
4. Om du trots detta inte kan nominera, skicka din nominering till info@ok.se så kontrollerar vi att nomineringen är giltig.
Vad händer med min nominering?
Din nominering skickas till OK-rådet som har till uppgift att intervjua alla nominerade. När röstningsperioden öppnar kommer det vara möjligt för medlemmarna att rösta på de nominerade. Det kommer tydligt framgå vilket som är OK-rådets förslag när röstningen öppnar.
Övriga frågor och svar
Hur blir jag medlem?
Bli medlem genom okq8.se/medlem/finansiella-formaner-ansok/
Har du frågor om medlemskapet är du välkommen att kontakta kundservice på telefon 020 – 65 65 65.
Vad hittar jag mitt medlemsnummer?
Ditt medlemsnummer kan du hitta i ditt ränte- och saldobesked eller på ditt återbäringsbesked. Du kan också kontakta kundservice på telefon 020-65 65 65 för att ta reda på ditt medlemsnummer.