Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
Ett löv format som ett hjärta hålls av två händer mot en trädstam.

OKQ8 utsett till Sveriges mest hållbara varumärke inom drivmedel

När svenska konsumenter rankar Sveriges mest hållbara varumärken 2023 hamnar OKQ8 i topp inom kategorin drivmedel i Europas största varumärkesstudie om hållbarhet Sustainable Brand Index™.

- Vi är stolta över utnämningen som är ett tydligt bevis på att vårt arbete, att hjälpa medlemmar och kunder till en hållbar rörelse, bidrar till hela Sveriges omställningen mot en fossilfri framtid. Placeringen speglar vårt högt ställda mål att ta ledarskap i branschen när det kommer till hållbar utveckling, och ett tydligt bevis på att vi vill göra skillnad på riktigt, säger Agnes Palinski, kommunikationschef OKQ8.

Klimatet är i fokus när OKQ8 blickar framåt och målet är tydligt: OKQ8 ska ha nettonoll utsläpp i hela värdekedjan 2035.

Omställningen för att klara klimatmålen kräver en bred palett av drivmedel och energilösningar anpassade efter kundernas behov och när allt fler byter till elbil måste det vara lika enkelt att betala för elen som för bensin eller diesel. Därför etablerar OKQ8 Sveriges bredaste nätverk av supersnabbladdning tillsammans med Skellefteå Kraft med 800 laddpunkter, fördelade på 300 OKQ8-stationer, senast 2026. Målet med den stora satsningen på svensk laddinfrastruktur är att öka tillgängligheten för elbilsförare i hela landet.

- Undersökningen visar att konsumenter i Sverige har förstått och uppskattar det arbete vi gör för att det ska vara enkelt för medlemmar och kunder att ställa om till förnybara alternativ. Strategiska partnerskap är av största vikt för att lyckas med omställningen, något vi har tagit fasta på i vårt fokuserade arbete med att utveckla hållbara produkter och tjänster, fortsätter Agnes Palinski, kommunikationschef på OKQ8.

Sustainable Brand Index™ är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet, grundad 2011 av SB Insight i Sverige. Sustainable Brand Index ™ mäter hållbarhetsuppfattningen för varumärken inom olika branscher och länder. Det är en oberoende studie bestående av mer än 1 600 varumärken, 36 branscher och mer än 80 000 konsumentintervjuer i hela Europa (Norden, Nederländerna och Baltikum). På så sätt visar Sustainable Brand Index™ hur varumärken uppfattas inom hållbarhet, varför de uppfattas så och vad man kan göra åt det.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Agnes Palinski, Kommunikationschef, OKQ8 Scandinavia

Tel: 070-014 14 95 e-post: agnes.palinski@okq8.se