Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
Sofie Kullman Bedege

Smart innovation leder Sofie i skapandet av framtidens kundupplevelser

Med ett gediget intresse för utveckling och effektivisering trivs Sofie Kullman som fisken i vattnet inom Sälj-och Marknad på IT- och konsultbolaget Bedege. Ta del av Sofies expertkunskaper kring senaste trenderna i detaljhandeln och läs om hur bolaget tacklar branschens utmaningar med bravur.

 

Hej Sofie! Du har varit på Bedege i 6 år – berätta gärna om hur du började, fram till din nuvarande roll inom Sälj- och Marknad?

Min resa på Bedege började som kundansvarig, där jag fick lära mig otroligt mycket med stort ansvar redan från start. Idag har jag en relativt ny roll där jag och min kollega håller på att bygga upp en ny sälj-och marknadsavdelning med fokus på nya kunder. Jag har alltid haft intresse för att arbeta med utveckling och förbättring, därför känns det extra kul att kunna arbeta nära våra kunder och att effektivisera deras verksamhet med hjälp av IT- och processutveckling. Att få vara med från start, från att ett behov identifieras, till att en lösning är färdigställd och utrullad i kundens verksamhet - är otroligt tillfredsställande!

Vilka är dina främsta ansvarsområden?

I grova drag skulle man kunna säga att jag har ansvar för att vi ska hitta nya potentiella kunder, likväl som att de ska hitta oss och att de ska uppleva Bedege så attraktivt som möjligt. Detta berör alltifrån hur vi ska presentera vårt erbjudande, hur vi kan matcha det mot kundens behov och hur vi kan förbättra försäljningsarbetet för att nå maximalt utfall.   

Om en potentiell kund ber dig att välja tre ord som beskriver Bedege som bolag, vilka ord skulle du välja då?

Jag skulle säga att vi är allt en IT-partner bör vara: kompetent, pålitlig och flexibel.

Vilka trender ser du bland kunder idag? Vad efterfrågas?

Jag ser en otroligt härlig kreativitet hos de flesta kunder, där man vill utveckla sin nuvarande affär. Inom retail blir det exempelvis vanligare att erbjuda tjänster i butiken kopplat till sina produkter - alltifrån hudvårdskonsultationer till hundschamponering och personal shopping. Ytterligare en trend som jag tror vi kommer att få se alltmer av framöver är innovativa kundklubbar, där man lägger tydligare fokus på att skapa lojalitet hos medlemmarna. Här är det otroligt viktigt med nytänk och nischade metoder för att kunna sticka ut bland sina konkurrenter.

Sett ur ditt perspektiv, vilka är utmaningarna inom er bransch och hur arbetar ni för att tackla dem?

Många av våra kunder kämpar med komplexa installationer där flera olika system ska samverka – vilket oftast skapar dubbelarbete, osynkroniserade data och höga kostnader. Här arbetar vi istället med en så kallad Unified Commerce-lösning, vilket innebär att det är en och samma plattform som kan ersätta många olika system - sömlöst och omedelbart tillgängligt för hela verksamheten.     

En annan utmaning för många verksamheter är att skapa tekniska hjälpmedel för försäljning i fysisk butik - som kan mäta sig med butiker online. Idag kan kunder som handlar via e-handel själva filtrera och få rekommendationer baserat på i sin varukorg, preferenser eller tidigare köp. Lösningar som liknar detta har tidigare inte funnits i fysiska butiker, förens nu. För att möta detta problem har vi på Bedege kassalösningar som gör mer än att bara ta betalt, vi kallar det ”Clienteling-läge”. Kassan fungerar då som en försäljningsassistent med möjlighet att filtrera fram ett önskat urval av liknande produkter, jämförelser, övrig produktinformation – och så vidare. På så sätt kan vi öka merförsäljningen även direkt i butik.

Vilket framtida projekt ser du mest fram emot att ta dig an nu i höst?

Jag är supertaggad inför att förverkliga några av de nya och innovativa idéer som vi har inom sälj-och marknad. Sedan väntar utvärdering, justering och förbättring – vilket är just det jag brinner för. Marknaden i vår bransch utvecklas ständigt och därför kan vi på Bedege aldrig nöja oss! Eftersom vi fortfarande är i så tidigt stadie för de nya projekten kan jag tyvärr inte avslöja något direkt - men jag ser fram emot att återkomma med spännande nyheter när det är dags!

Sist men inte minst – vad är bäst med att vara medarbetare på Bedege?

För min del gäller det främst två saker. Det första är storleken på bolaget - det är tillräckligt litet för att skapa en familjär atmosfär och tillräckligt stort för att hantera de största och mest ambitiösa kunderna i branschen. Dessutom har vi en verksamhetsstruktur och en förstklassig in-house-support som bidrar till att man får väldigt bra insikt i hela företaget. Det andra bästa med att vara en del av Bedege är mina kollegor – vilka bjuder på en fantastisk blandning av olika åldrar och personligheter. Jag kan lova att vi har många intressanta diskussioner i lunchrummet!