Förslag - 2019 / 9

Medlemsrabatt

Kategori
Medlemsrabatter
Förslag

Mitt ärende handlar om rabatterbjudandet på OKQ8 som kommunice-ras med olika utskicka av ekonomiska besked från OK. Typexempel är en rabatt på korv med mos som brukar ges ut med återbäringen i juni och gälla augusti ut. Tyvärr är kännedomen om rabatten dålig inom OKQ8. Vissa stationer vet inte vad man pratar om när man hänvisar till erbjudandet (man får ha bladet med erbjudandet med sig i bilen), många har slut på just den korven och ibland fungera det.
Medlemserbjudanden utan substans förstärker inte medlemskapets värde. Mitt krav är att OKQ8 erbjuder substitut med motsvarande ra-batt enligt följande exempel:
Om korvrabatten är 20% och rabatterad korv slut erbjuds 20% på an-nan matprodukt. Om OKQ8 sommarspolarvätska är slut i butik erbjuds rabatt på annan spolarvätska. Vissa handskar brukar rabatteras och då kan andra handskar rabatteras. Vad gäller korven brukar jag i de fall rabatten ej ges avstå köp på OKQ8 som då förlorar dom den affären den dagen. Motionen i kortform: OK ska se till att OKQ8 vid rabatterbju-danden till OK-medlemmar levererar motsvarande rabatt på likvärdig produkt så att erbjudandet alltid eller i rimlig omfattning har ett värde för medlemmen.
Jag tycker att OKQ8 tar en fundering över vad som tas in i sortimentet som har samklang med vad man i övrigt ser om i branschen.
Jag tycker att OKQ8 går ut och medvetet styr in företaget på en miljö-vänligare inriktning.

Ingemar Eriksson, Gimo

OKQ8:as utlåtande

Ingemar Eriksson, Gimo
Svar OKQ8
På de flesta medlemsvaror har vi ersättningsprodukter i de fall erbju-dande produkten tar slut på lager. Dock kan det finnas undantag på specialprodukter som enbart är tillverkade för Räntebesked och Åter-bäringen. 
Det är mycket olyckligt att inte informationen når fram hela vägen till alla stationer och att kunder går miste om erbjudanden. Vi måste bli tydligare i vår interna kommunikation, samt se till att våra stationer beställer hem fler produkter när de börjar ta slut.