Motion - 2023 / 2

M 2 – FÖRSLAG TILL REVIDERING AV STADGARNA – TYDLIGGÖRA SYFTET FÖR OK EKONOMISK FÖRENING FÖR EN HÅLLBAR OMVÄRLD OCH EN FOSSILFRI FRAMTID

Kategori
Demokrati
Motion

Bakgrund
OK ekonomisk förenings ändamål och syfte beskrivs i stadgarnas inledning. Där står
det följande:
”//
OK ekonomisk förening (OK) utgår i sin verksamhet från de sju kooperativa
grundprinciperna
• Frivilligt och öppet medlemskap
• Demokratisk medlemskontroll
• Medlemmarnas ekonomiska deltagande
• Självständighet och oberoende
• Utbildning och information
• Samarbete mellan kooperativa föreningar
• Samhällshänsyn
OK ekonomisk förening – Föreningsstämma 2023 31
OK främjar dessa principer både nationellt och internationellt.
OK är partipolitiskt och religiöst obunden.
§ 1 ÄNDAMÅL OCH VERKSAMHETENS ART
1.1
Föreningens ändamål är att främja sina medlemmars ekonomiska intressen genom
• att möjliggöra hållbar mobilitet och energi för alla
• att med sunda investeringar skapa förutsättningar för både samhällsnytta och
långsiktig ekonomisk nytta till våra medlemmar och kunder.
1.2
Föreningen ska trygga förverkligandet av sitt ändamål genom att bygga upp ett eget
kapital som garanterar föreningens oberoende och framtida utveckling.
1.3
Föreningen ska bedriva verksamhet i syfte att uppnå ändamålen ovan, till exempel
inom branscherna fordon och energi. Föreningen kan bedriva hela eller delar av sin
verksamhet i hel- eller delägda bolag.
Föreningens verksamhet ska bedrivas med god etik.
//”
Framtiden för Sverige, Europa och världen är fossilfri. För denna tid måste OK
ekonomisk förening förändra sig i grunden och även ställa om sin styrning av
föreningen. Därför föreslås det att vissa justeringar görs i ändamålsparagraferna för
föreningens stadgar.
Ett namnbyte bör utredas för att attrahera nya målgrupper där föreningen ska vara det
självklara alternativet för att engagera sig för en fossil fri framtid. Paragraf 2.1 i stadgan
bör således ses över av styrelsen.
Yrkande
att det i paragraf 1.1 i stadgan efter ”ekonomiska intressen” läggs till: ”och en hållbar
omvärld”
att det i paragraf 1.1 läggs till två nya punkter efter den andra punkten:
”//
- att aktivt verka för en fossil fri framtid genom opinionsbildning och hållbart ägande
- att vara en aktiv part för att driva på den hållbara omställningen
//”

att styrelsen får i uppdrag att utreda ett namnbyte för en mer samtida identitet.
Framtida förslag på ny identitet ska vara i linje med den hållbara omställningen och
attrahera nya målgrupper där föreningen ska vara det självklara alternativet för att
engagera sig för en fossil fri framtid.


Eric P. Stark
Mölndal

Styrelsens utlåtande

I motionen yrkas att i OK:s stadgar utvidga ändamålsparagrafen – beskrivningen av de
medel med vilka OK ska verka för att stödja ändamålet för föreningen – med ytterligare
två punkter om att ta en mer aktiv opinionsbildande och pådrivande roll i att medverka
till omställningen mot ett mer hållbart samhälle.


I lagen om ekonomiska föreningar stadgas att ”En förening ska anses vara en
ekonomisk förening om den har till syfte att främja medlemmarnas ekonomiska
intressen…”. Eftersom stadgarna ska vara stringenta och formulerade på ett sådant
sätt att texten inte behöver justeras ofta, är det lagstiftarens ord som styrelsen har
tagit fasta på. Dessutom har stadgarna också redan idag lydelsen att OK ska verka
inom hållbar mobilitet och energi samt sunda investeringar. Enligt styrelsen är den
nuvarande stadgeformuleringen tillräcklig och mer eller mindre tidlös, vilket en
stadgeformulering bör vara.
De olika tillägg motionären föreslår återfinns också redan i OK:s strategidokument.
Motionens andra yrkande handlar om att ge styrelsen i uppdrag att utreda ett
namnbyte för föreningen.


OK:s varumärke, firmanamn och logotype är inarbetade och välkända. Det bekräftas
av två olika varumärkesundersökningar som genomförts 2015 och 2020. Vid den
förra var 57 procent positiva till OK, varav 31 procent tydligt positiva, och endast 2
procent negativa. Vid den senare sade sig 56 procent känna till och ha varit i kontakt
med OK och ytterligare 28 procent känna till oss, det vill säga totalt var OK då känt
för 84 procent av de svarande. Dessa siffror styrker styrelsens uppfattning att OK
är ett välkänt varumärke såväl på de marknader vi verkar inom som i det omgivande
samhället. Att byta namn på OK är en resurskrävande process som endast bör påbörjas
om vi är i behov en ompositionering. Med stöd av varumärkesundersökningarna anser
styrelsen att OK i nuläget inte har behov av ett sådant arbete.
Styrelsen föreslår föreningsstämman besluta
att avslå motionen.

Stämmans beslut

Föreningsstämman beslutade

Att avslå motionen