OK Förlaget

I över 50 år har OK Förlagets granskande journalistik byggt upp ett starkt förtroende hos bil- och motorintresserade läsare.

Redan på 1930-talet startade OK:s föregångare IC medlemstidningen Bilekonomi där läsarna fick praktiska tips och råd kring bilägande. På sextiotalet efterträddes den av Vi Bilägare som har ett tydligt fokus på konsumentjournalistik och i dag är Sveriges mest populära biltidning sett till upplagan med cirka 80 000 exemplar per nummer.

Hög trovärdighet hos läsarna

Utöver själva papperstidningarna är webben en viktig kanal där många artiklar finns att läsa gratis för alla. Vibilagare.se har ca 180 000 unika besökare per vecka. Med sin långa historia har Vi Bilägare ett stort förtroende hos de fordonsintresserade läsarna, vilket de drar nytta av även online. Trots det oändliga utbud av information och råd som internet erbjuder i dag väljer allt fler att betala för Vi Bilägares premiumartiklar med tester, jämförelser och råd. Det är ett kvitto på att förlagets innehåll upplevs trovärdigt i en tid då vi blir allt mer källkritiska på nätet.

Ständig utveckling mot nya kanaler

Liksom övriga mediabranschen arbetar OK Förlaget intensivt med omställningen från print till digitala produkter och arbetet med digitala kanaler integreras i hela förlaget. Att följa utvecklingen och vara lyhörd mot läsarnas beteenden är viktigt för att fortsatt vara relevant. Idag produceras innehåll för fler kanaler och därmed nås fler personer än tidigare. Ett exempel på detta är Vi Bilägares podcast.

OK Förlaget satsar även på fysiska möten som skapar värde för både besökarna och OK – de genererar nämligen goda intäkter till bolaget. Ett exempel är tidningen Klassikers event i Skokloster där 1 500 bilar samlades förra året och det slogs nytt publikrekord.

Ägande
OK ekonomisk förening äger bolaget till 86,9 procent. Övriga OK-föreningar äger resterande 13,1 procent.
Omsättning och resultat
2018 omsatte bolaget 74 miljoner kronor och gjorde ett operativt resultat om 1 miljon kronor.
Anställda
34 personer är heltidsanställda varav 31 procent är kvinnor. 

En intressant historia

I vårt öppna arkiv berättar vi historien om hur det kommer sig att OK idag har ett eget förlag – och den spännande resan från ett enkelt medlemsblad till dagens satsningar med delbart innehåll i digitala kanaler. 

Läs om OK-förlagets historia

OK-Förlagets historia

Vi Bilägare

Vi Bilägare är marknadens mest populära biltidning sett till upplagan. Tidningen grundades redan 1930.

Läs Vi Bilägare

Husbil & Husvagn

Husbil&Husvagn är för dig som vill ha ett bekvämt och härligt mobilt liv med mycket upplevelser.

Läs Husvagn & Husbil

Moped

Första numret av Moped kom ut i butikerna i november 2012 och blev genast en succé.

Läs Moped

Klassiker

Klassiker startades 2004 och blev snabbt en succé.

Läs Klassiker