Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Mil-Bil, ett kooperativt uthyrningsalternativ

När OK startade Mil-Bil 1974 hyrde man ut personbilar och lätta lastbilar. Men snart tog verksamheten fart och det gick även att hyra både husvagnar och båtar.

I oktober 1974 startade en ny verksamhetsgren inom ramen för OKs bilvårdsanläggningar, Mil-Bil. Korttidsuthyrning var dock en ny satsning där det förutom personbilar även ingick släpvagnar, båttrailers, jordfräsar och mindre lastbilar. De första märkena som Mil-Bil hade i sitt uthyrningssortiment var Opel Rekord och kombin Caravan samt den lätta lastbilen Bedford Blitz.

Starten för Mil-Bilverksamheten skedde regionalt på olika orter med början den 25 oktober 1974 på Västergatan i Eskilstuna. Efter premiäröppningen i Eskilstuna följde sedan i rask takt Borlänge, Falun, Gävle, Västerås, Östersund, Uppsala och Karlstad. Mil-Bil startade även biluthyrning på flera anläggningar i Stockholm.

Stig Högberg, utvecklare för OK-förbundets biluthyrningsverksamhet delar med sig av sina positiva visioner i OK nytt nr 10 1974 :

För en positiv utveckling av OK Mil-Bil verkar i övrigt de höjda bilpriserna och bankernas begränsade kreditgivning [ ...] Man förutsätter en ökning av det kollektiva åkandet. Och när kollektivt åkande inte räcker till tar leasing/korttidsförhyrning vid i större skala än hittills. Vi ser med andra ord goda chanser för OK:s biluthyrning.

OK satsade under 1975 cirka 10 miljoner kronor på att lansera sig inom uthyrningsbranschen. Avsikten var enligt Stig Högberg att ge konsumenterna ett kooperativt alternativ även inom denna bransch. Som OK-medlem fick man också självklart återbäring på hyran.

Polar 470 attaché – OKs egna husvagn

OK var först med att erbjuda husvagnar till uthyrning i Sverige och planerade att under 1975 kunna erbjuda uthyrning av husvagnar på ett femtiotal orter i Sverige. Man lade en order på 450 husvagnar för 7 miljoner kronor. Husvagnarna var av märket Polar och tillverkades i Dorotea i Lappland.

De vagnar som OK hade beställt var nästan identiska med den redan existerande polarvagnen 450, med några undantag. OK hade låtit komplettera sina uthyrningsvagnar med eluttag som gjorde det möjligt att kunna värma upp vagnen antingen elektriskt eller med gasol. OK-vagnen hade också egna textilier. Den var även vinterbonad för att kunna möta en väntad efterfrågan inför sportloven under januari månad.

Under sommarhalvåret gjorde OK en storsatsning på uthyrning av bilar och husvagnar. OKs uthyrningspaket med bil, husvagn och båt gjorde succé. OK nytt nr 8 1975 kallar det "sommarens turistschlager". OKs populära uthyrningspaket ackompanjerades av den egna resehandboken på 64 sidor Udda resmål i Sverige. "Det blev en klar toppengrej" menar Stig Högberg.

Det blev också uthyrningen av semesterpaketet med bil, husvagn och kanot. En uthyrning som dock blev relativt kortlivad, bland annat på grund av att kanotisterna ibland glömde bort att det är tungt och tar tid att paddla motströms och därför inte lämnade tillbaka bil-, husvagns- och kanotpaketet i tid.