OK håller värmen – villaoljan

OK Värmeköp lanserades 1965 och presenterades som ett trygghetspaket för villa- och fastighetsägare. De garanterades lägsta pris och behövde inte bekymra sig för service, reparationer eller att ringa för påfyllning av villaolja.

"OK håller värmen", lovade OK-Skåne när Värmeköp lanserades 1965. OK Värmeköp presenterades som ett trygghetspaket för villa- och fastighetsägare, där man garanterades lägsta pris och inte behövde bekymra sig för service, reparationer eller att ringa för påfyllning av villaolja. "Vi ska sälja värme, inte bara olja", menade man på distriktskontoret i Malmö. Därmed tog OK helt hand om villaägarnas värmeproblem och det till priset av 70 kronor i månaden under tio månader – juli och december var avgiftsfria för att kunderna skulle få mer pengar över i semesterkassan. Värmeköp utvecklades och blev tillgängligt för resten av Sverige.

OK Värmedata kunde med ett speciellt dataprogram hålla reda på värmeekonomin och när det var dags att fylla på olja. Genom att mata in ortens medeltemperatur för varje dygn kunde man snabbt få besked om oljeförbrukningen avvek från det framräknade normalvärdet.

Päronformad oljetank

OK erbjöd inte bara olja och service utan stod också för leverans och installation av oljetankar i plåt och plast, samt centraltankar som försåg flera hus med värme. Plåttanken började 1965 ersättas av en päronformad tank i glasfiberarmerad plast. Formen gjorde att den stod emot tryck bättre, den var beständig mot korrosion och riskerade aldrig att frysa sönder. OK var först ut med att marknadsföra den nya tanken som passade bra som nergrävd utomhustank.

OK Värme strävade efter att vara mer än bara en oljeleverantör och erbjöd, förutom service och reparationer, också gratis rådgivning. Genom OK Värmerådgivning kunde medlemmarna fråga om allt som rörde villans uppvärmning, eller be om hjälp med att lösa värme- och serviceproblem.

Goda råd och annan hjälp

I medlemstidningen har OK under åren frikostigt delat med sig av tips för att minska eldningskostnaderna. Man förespråkade då som nu vikten av en driftsäker och ekonomisk panna och erbjöd hjälp med att modernisera den gamla anläggningen eller låna pengar för att installera en ny.

Under 1940- och 1950-talen fokuserade man på trivsel och bekvämlighet i sina annonser. Efter en lång arbetsdag ville pappa koppla av utan att bekymra sig om eldningen. Och mamma uppskattade den säkra tillgången på varmvatten som gjorde att hushållssysslorna gick snabbt så att hon fick mer tid över till familjen. Eldningsoljan var den moderna tidens förnämsta industribränsle, menade man, och oljeeldning gav inte bara värme utan också ökad trivsel i hemmet. Eldningsolja marknadsfördes tidigt som det miljövänligare alternativet till uppvärmning med el, även om man var medveten om riskerna. Det var före kärnkraftens tid.

Marknadsföring gav resultat

Konkurrensen om villaägarna var hård, inte bara från företag inom oljebranschen utan också från producenter och distributörer av elenergi. I slutet av 60-talet gick det bra för OK och de ökade sin andel av villaoljemarknaden med 25 procent mellan 1968 och 1969. Men under 80-talet minskade försäljningen av villaolja markant och OK försökte därför med en kampanj räta ut den nedåtgående kurvan. Kampanjen fick heta OKie Dokie efter det amerikanska uttrycket "okie-dokie" som används när något går bra. Ett brev skickades ut till kunderna där de fick ett erbjudande om fyra månaders prisgaranti och en presentlåda med artiklar ur OKs sortiment vid nästa oljepåfyllning.

OKs värmeprogram har inte bara innehållit eldningsoljor, utan också koks, kol och fotogen. Till sommarstugor som bitvis användes vintertid levererades värmefotogen som var speciellt anpassad för oljekaminer.

OK Värme bestämde sig 1985 för att leta efter nya marknader. En sådan var alternativa uppvärmningsformer, som värmepannor, värmeväxlare och elpannor. I stället för att fokusera enbart på olja och oljepannor ändrade de inriktning och satsade på att bli allvärmespecialister.

 

Brommaområdet, leverans till villa

Oljeleverans till villa

"Vi ska sälja värme, inte bara olja", menade OKs distrikskontor i Malmö. Här oljeleverans till en villa i Brommaområdet i Stockholm.

Rengöring av tank

Rengöring av tank

OK Värme var inte bara en oljeleverantör utan erbjöd även service och reparationer.

Om artikelförfattaren

Artikeln är skriven av Maria Thörn som är frilansskribent och arkivarie med en fil.mag. i etnologi.